2023-06-15 12:36Pressmeddelande

Innovativ förpackning optimerar e-handelsbranschen

Per Hallendorff, VD för Optibinary.Per Hallendorff, VD för Optibinary.

OptiBinary utvecklar en patenterad lösning som i realtid skräddarsyr e-handelspaket efter dess innehåll – helt utan materialspill. En unik och prisvinnande innovation som nu beviljats stöd av såväl Vinnova som Energimyndigheten för att förverkligas.

Den växande e-handelsbranschen är i behov av hållbarare lösningar. Branschen beräknar att 30-50% av ett pakets storlek består av luft, vilket genererar onödiga transporter och materialförbrukning. Kvadratkonsulten Per Hallendorff hade i flera år retat sig på att de produkter han köpte på nätet alltid var packade i för stora paket, fulla av fyllnadsmaterial. Ur frustrationen föddes idén om en maskin som optimerar paket efter dess innehåll, utan kartongspill. Det blev starten för OptiBinary AB som förverkligades via Kvadrats inkubator, Inkubik.

OptiBinary har utvecklat en patenterad teknik för att tillverka wellpapp-förpackningar optimerade efter dess innehåll. En hållbar innovation med potential att erbjuda den resurseffektivaste förpackningen i såväl materialåtgång som transport. I höst är planen att förverkliga den första pilotmaskinen tillsammans med kunder, partners och investerare.

Beviljas stöd av Vinnova och Energimyndigheten
Efter flera år av verifiering av teknologin och patentansökningar stod projektet inför nästa steg. Teamet fick nyligen dubbla glädjande nyheter - OptiBinary beviljas nämligen stöd av både Vinnova och Energimyndigheten. Finansieringen på totalt 3,9MSEK för två delprojekt i syfte att utveckla kärnteknologin och bygga den första demoanläggningen.

Innovatören bakom företaget, kvadratkonsulten och eksjöbon Per Hallendorff, har sedan tidigare tilldelats flera utmärkelser, där bland vinnare av Tripple-F innovationstävling för en hållbarare e-handel samt SKAPA-priset.

– Nu kan vi äntligen börja bygga! Vi har flera investerare som varit väldigt intresserade. Men det är kostnadsdrivande att utveckla maskiner och svårt att få kapital i tidiga skeden. Dessa stöd kunde inte komma lägligare och kommer ha stor betydelse för vårt resa och planerade investeringsrunda efter sommaren, säger Per Hallendorff, VD för OptiBinary.

En idé som förverkligats inom Kvadrat
OptiBinary AB är en av flera innovativa startups som förverkligats via Kvadrats inkubator, Inkubik. Målsättningen för Inkubik är att förverkliga yrkesmässiga drömmar och innovationer genom att nyttja Kvadrats ekosystem. En stor andel av startup-företagen har beviljats stöd ifrån bland annat Vinnova för sina hållbara innovationer.

Många ser problem, några funderar på lösningar, men det är få som faktiskt både föder fram en unik idé och gör något av den. I det här fallet dessutom med potential att förändra värdekedjan i en hel bransch. Det är tufft att skapa förändring, denna typ av stöd ökar chansen att vi får se nya hållbara företag utvecklas, säger Isac Hellwig, VD för Kvadrats Inkubatorverksamhet, Inkubik.

Kontakter för mer information

Per Hallendorff, OptiBinary
per.hallendorff@kvadrat.se
www.optibinary.se

Om Kvadrat

Kvadrat är Sveriges lyckligaste konsulter − landets största bolag för egenföretagande konsulter. Vi erbjuder våra kunder en unik kombination av konsultens expertis och egenföretagarens engagemang, attityd och motivation att alltid lyckas. Kvadrat bildades 1988 och idag är vi över 500 Kvadratare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping, Jönköping, Växjö, Örebro, Borlänge, Sundsvall och Umeå.

Isac Hellwig
VD Kvadrat Inkubik
Isac Hellwig
Ansvarig för innovation och inkubatorverksamhet.
Mathias Bransmo
VD Kvadrat Jönköping