2021-02-05 06:00Nyheter

Kvadrat hjälpte FreeZone Sweden att skapa VR-event

Linn Ehde och Johanna Salama från FreeZone Sweden diskuterar de olika världarnas form och funktion med Charlotte Albertsson och Michel Boutros från Kvadrat.Linn Ehde och Johanna Salama från FreeZone Sweden diskuterar de olika världarnas form och funktion med Charlotte Albertsson och Michel Boutros från Kvadrat.

Under 2020 arrangerade konsultföretaget Kvadrat ett antal event i virtual reality, VR. Nu har Kvadrat Malmö hjälpt organisationen FreeZone Sweden med produktion och genomförande av ett VR-event. FreeZone Swedes vision är alla ungas rätt till ett liv i frihet och verksamheten fokuserar på att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck, stärka barns och ungas rättigheter och främja psykisk hälsa.

Under 2018-2021 har Freezone Sweden arbetat med projektet “Mitt liv, min rättighet”, finansierat av Allmänna arvsfonden. Projektet har fokuserat på barn och unga mellan 11 och 22 år som flytt eller migrerat till Sverige och/eller är utsatta för hedersnormer. Projektet har omfattat många olika moment som utbildning, metodutveckling, en podd och en utställning och var tänkt att avslutas med en fysisk konferens. Det sistnämnda satte pandemin stopp för, men gav FreeZone möjlighet att istället tänka helt nytt tillsammans med konsulterna Michel Boutros och Charlotte Albertsson på Kvadrat Malmö.

Viktoria Nordén, verksamhetsledare FreeZone Sweden, vad var motiven för att välja VR?

− Vi kände att den digitala mötesformen var platt och vi önskade kunna göra något extra som slutredovisning av projektet. Genom att använda VR kunde vi bygga upp olika rum som symboliserade olika delar av projektet och vårt arbete. Till exempel det s k podd-rummet, där den aktuella podd-gästen blev inbjuden att, tillsammans med Kvadrat AB, forma rummet som en av miljöerna hon själv befann sig i under sin flykt.

Kommer ni att arbeta med VR igen?

− Vi funderar nu på att gå vidare med VR-konceptet och testa stärkande VR-med unga, säger Viktoria.

Michel Boutros och Charlotte Albertsson, berätta om ert arbete med eventet!

− Vi blev båda två helt tagna av möjligheterna med VR efter Kvadrats vårkonferens förra året och kände att vi att vi gärna ville stötta Freezone Sweden. Vi ser stora möjligheter i hybridmöten i olika former. Lösningarna för konferensen har jobbats fram i en iterativ process där vi bland annat anpassat VR-miljöerna så att de förstärker det som ska presenteras.

Hela eventet pågick under knappt 2,5 timme och började med en föreläsning i Zoom. Därefter kunde deltagarna välja att fortsätta titta på eventet via Zoom, dit vi streamade en filmad VR-upplevelse, eller delta i VR i 2D via PC, eller i 3D med VR-headset. Under eventet besökte vi fem olika VR-miljöer. Vi var bland annat på en strand för att testa avslappningsövningar, i en krigszon där vi fick uppleva en flykt från Kurdistan och på en takterrass, där konferensen avslutades med digitalt fyrverkeri. Totalt ett sextiotal deltog i konferensen med VR-headset, dator eller via Zoom-möte.

När du planerar digitala event behöver du tänka annorlunda. Deltagarna orkar inte lika länge som i ett fysiskt event. Vi har sett över tid versus budskap noggrant för att få till en bra upplevelse. Det gäller samtidigt att se upp med begränsningar i tekniken. Fyller du världarna med för mycket innehåll, så blir de “tunga”, vilket ökar risken att VR-upplevelsen "laggar" för besökarna. De flesta har inte deltagit i VR-event tidigare och behöver stöd, för dem tog vi fram korta instruktionsfilmer.

Vad har ni som arbetat med eventet för tips till de som funderar på att använda VR i sin verksamhet?

− Våga prova! Låt det bli en del av nästa medarbetardag och kombinera det med teaminnovation till exempel. Det finns så mycket kraft i detta, men HUR är upp till varje företag att arbeta fram, säger Charlotte Albertsson.

− Idag finns det en mycket större acceptans att utforska och upptäcka digitala mötesalternativ. VR möten är ett sätt att förena både nyttan av att få effektivare möten och nöjet att upptäcka och utforska möjligheterna som VR erbjuder tillsammans med sina kollegor, säger Tomas Bendz, från Kvadrats VR-partner Around the Corner.

Hur är det att vara besökare på ett VR-event?

Irene Grahn var en av de som provade VR för första gången under eventet, hennes omdöme var: ”Det kändes lite som att vara docka i en dockteater fast med en levande själ... Konstlat och ändå fullständigt naturligt. Lekglädje!”'

Viktoria Nordén
Verksamhetsledare, FreeZone Sweden
viktoria@freezone.se

Tomas Bendz
Co-founder/Chairman of the Board, Around The Corner
tomas@aroundthecorner.se

Ämnen: Event

Kvadrat är Sveriges lyckligaste konsulter. Vi erbjuder våra kunder en unik kombination av konsultens expertis och egenföretagarens engagemang, attityd och motivation att alltid lyckas. Kvadrat bildades 1988 och idag är vi ca 500 Kvadratare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping, Jönköping, Växjö, Örebro, Borlänge och Sundsvall. Följ oss gärna på Linkedin.