2021-09-09 05:00Pressmeddelande

EasyArr tar in investering från Almi Invest och Kvadrats crowdfunding

Bild från Grå Gåsen i Burgsvik. Inkubik-startupen EasyArr tar in investering från Almi Invest och Kvadrats crowdfunding.

Inkubik-startup:en EasyArr erbjuder en digital lösning som sänker tröskeln och eliminerar risken med att anordna kulturella arrangemang för både artister, lokalägare och arrangörer. Något kultursektorn behöver mer än någonsin efter pandemin. För att utveckla tjänsten och påbörja kundlansering tar EasyArr in två miljoner kronor från Almi Invest och crowdfunding via Kvadrat Inkubik.

EasyArr är en digital helhetslösning som gör det enkelt och även riskfritt att arrangera evenemang och boka artister och lokaler. I tjänsten guidas användaren från förkalkyl och avtalsskrivningar till helt integrerade lösningar för marknadsföring, såddfinansiering och administration, som gör det lätt att göra rätt. På köpet från man koll på biljettförsäljningen. Lösningen garanterar arrangörer, artister och ägare av lokaler att de alltid ordnar lönsamma evenemang.

EasyArr grundades våren 2020 och antogs till Inkubiks inkubatorprogram och fick genom detta tillgång till Kvadrats interna crowdsourcing och crowdfunding. Kvadrats utvecklare hjälper till att bygga tjänsten - och tolv Kvadratare har även valt att gå in och satsa pengar i startup:en, tillsammans med Almi Invest.

−  Tack vare Almi Invest och Kvadrats crowdfunding får vi möjlighet att ta fram första versionen av vår produkt, säger de båda grundarna av EasyArr, Björn Masuhr och Lars Gidfeldt. Vi har fått bra respons från partners, potentiella kunder och myndigheter och vi räknar med att kunna lansera en pilot under hösten och sedan gå vidare med att göra tjänsten publik inom de närmaste sex månaderna. EasyArr har potential att bli ett värdefullt stöd i återstarten av den svenska kultursektorn som har lidit svårt under COVID-19.

− Det är så häftigt att se vilka möjligheter som ges när vi kombinerar människors innovativa idéer och entreprenörskap med Kvadrats tillgång till kompetens och kapital, säger Isac Hellwig, ansvarig för inkubatorn. Idén bakom EasyArr är briljant och teamet jobbar nu hårt för att så snart som möjligt kunna möta det uppblåsta behov som finns på marknaden efter pandemin.

Kort om EasyArr:

• Hur får vi talangerna att växa till professionella artister och livescenen att blomstra – och hur säkerställer vi att det finns publik som vill betala för arrangemanget? Via EasyArrs förfinansieringsverktyg erbjuds arrangör, publik, artist och besöksnäringen en helt ny möjlighet att samverka för att ett arrangemang ska kunna genomföras. Allt för att artister, författare, dansare med flera ska kunna ägna sitt åt sitt kulturutövande.

• Bolaget har etablerade samarbeten med några av branschens största aktörer, såsom Folkets hus & Parker, Sponsor&EventSverige, Studiefrämjandet, Destination Gotland, med flera.

• EasyArr har tidigare fått stöd Av Vinnovas program Innovativa Startups och har även lyckats attrahera kapital från Regionala tillväxtfonder, Tillväxtverket och Kulturrådet .

Kontakt för mer information:

Björn Masuhr, EasyArr
bjorn.masuhr@easyarr.se

Kvadrat är Sveriges lyckligaste konsulter − landets största bolag för egenföretagande konsulter. Vi erbjuder våra kunder en unik kombination av konsultens expertis och egenföretagarens engagemang, attityd och motivation att alltid lyckas. Kvadrat bildades 1988 och idag är vi ca 500 Kvadratare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping, Jönköping, Växjö, Örebro, Borlänge och Sundsvall.

Isac Hellwig
VD Kvadrat Inkubik
Isac Hellwig
Ansvarig för innovation och inkubatorverksamhet.