2020-08-31 05:01Pressmeddelande

Vi är klimatneutrala för tionde året i rad

Konsultföretaget Kvadrat är klimatneutrala för tionde året i rad.

Vi stannar inte vid att bara minimera vårt avtryck. När du anlitar Kvadrat anlitar du ett företag vars hela verksamhet är klimatkompenserad. '

− För oss är det självklart att vi ska göra vad vi kan. Om du mäter klimatavtrycket kan du också arbeta med utfallet. Extra bra känns det också att vi gör det för tionde året i rad, säger Maria Hellström, koncernchef på Kvadrat.

Varje år samlar vi på Kvadrat in uppgifter om alla våra resor − både de resor vi gör gemensamt och de resor vi gör i våra uppdrag. Även användningen av elektricitet, IT och förbrukningsvaror på våra kontor samlas in.

Företaget som hjälper oss med rapporteringen och certifierar oss som klimatneutrala heter Southpole. Genom dem får vi ett antal projekt som vi kan välja mellan för vår klimatkompensation. På Kvadrats årliga vårkonferens är alla kvadratare med och röstar på vilket projekt vi ska stötta. I år hölls konferensen i virtual reality, helt utan resor.

I år stöttar vi ett projekt som syftar till att skydda regnskogen i Kongo. Projektet ska förhindra avskogning och säkerställa de​n kongolesiska regnskogens hälsa och biologiska mångfald.

Så här beskrivs fördelarna med projektet övergripande (vår översättning): ”Genom att stoppa omvandlingen av regnskog till mark för jordbruk, minskar Isangi-projektet avskogningen. Det mildrar inte bara utsläpp av 324 534 ton CO2 i genomsnitt på årsbasis, utan bevarar även livsmiljön för olika lokala arter. Därmed bevaras ekosystemets biologiska mångfald. Projektet har även en rad fördelar med lokalsamhället; det lindrar fattigdom genom att främja hållbar ekonomisk utveckling, förbättrad folkhälsa, finansiering av nya lokala utbildningsprogram, hjälper till att upprätthålla traditionella kulturella och spirituella identiteter och främjar samtidigt förståelsen för biologisk mångfald i projektzonen och i Kongobassängen.”

Läs mer i Southpoles faktablad om projektet.
Kvadrat har arbetat med klimatkompensation sedan 2010, läs mer här.

Kontakt för mer information
Maria Hellström, koncernchef Kvadrat
maria.hellstrom@kvadrat.se

Kvadrat är Sveriges lyckligaste konsulter. Vi erbjuder våra kunder en unik kombination av konsultens expertis och egenföretagarens engagemang, attityd och motivation att alltid lyckas. Kvadrat bildades 1988 och idag är vi ca 500 Kvadratare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping, Jönköping, Växjö, Örebro, Borlänge och Sundsvall. Följ oss gärna på Linkedin.